Esikoisrunokokoelma Kevään olennot

Anni Ahola Varpulainen: Kevään olennot

Torni Kustannus, 2026

Kevään olennot

Kirja saatu kirjailijalta arvostelukappaleena, kiitoksia.

 

Kevään olennot on Anni Ahola Varpulaisen esikoisrunokokoelma. Tätä lukiessa Taru on hieman epämukavuusalueella oudossa surrealistisessa maailmassa. Kun siihen lisätään vielä teknologia-sanastoa, Taru meinaa olla pihalla kuin lumiukko näin helteillä. Ei vaineskaan, on terveellistä laajentaa mukavuusaluettaan ja parhaimmassa tapauksessa jopa oppia tai ainakin oivaltaa jotain uutta. Kokoelma ei ole ihan helpointa luettavaa, mutta hienosti kirjoitettu se on. Ihailen kovasti kirjailijan taitavaa kielen käyttöä. Runoissa muun muassa kuunnellaan juurien tärinää kaupungin alla, kaadetaan hellyyttä ränneihin, unelmatkin ovat resursseja, maistetaan kosmista sumua ja keräillään siiveniskuja.

 

Kevään olennot kertoo rakkaudesta, vierauden tunteesta ja luonnosta. Kokoelma on ennemminkin kokonainen kertomus tai säeromaani kuin kokoelma yksittäisiä runoja. Siinä matkustetaan ajasta, paikasta ja tunnelmasta toiseen.

 

Kuten Tarun tapaan tapana on, lainaan tähän alle suosikkipätkiäni kokoelmasta. Voi hyvinkin olla, että nämä pätkät ovat lähimpänä “perinteistä” runoutta tästä kokoelmasta. Nämä ovat myös sellaisia, mitkä toimivat näin erilläänkin:

 

“miksi ihmisten kaupungit loistavat kirkkaammin kuin heidän unensa”

Ajattelen tämän olevan sukua omalle ajatukselleni siitä, että keinovalo on pilannut urbaanit silmämme.

 

“Tämä mikä meillä on

on ympärivuotinen hedelmä

se kasvaa auringon päällä

eikä osaa kuivua

sen nimi on

kaunis karhukainen”

 

“Algoritmijumalat ovat päättäneet erottaa meidät

ei ole tehtävissä mitään”

Tämä oli jotenkin pysäyttävä. Tänä päivänä monet löytävät toisensa algoritmien avulla. Mutta voihan siinä käydä toisinkin päin.

 

“ainoa oikea suu on sellainen

itsensä puhtaaksi puhunut

niin hiljaiseksi muuttunut suu

sen pielet kurkottavat kohti

meren ylittävää taivasta

vaikka sieltä sataisi

haita ja ankkureita

laivat olisivat ryöstöaikeissa”

 

“nälkäisenä jokainen talo näyttää kodilta

puistonpenkkien jättäminen tyhjiksi kodittomille uroteolta

kaupungin toiselle puolen, kaiho veden yli

on vain ankkojen kiusaa ja ajan tuhlausta”

 

Minä en lue Sci-Fiä, mutta uskaltaisin silti suositella tätä runokirjaa varsinkin juuri sinulle kyseisen genren ystävä. Kevään olennot saattaisi olla sinulle juuri sopiva portti runojen maailmaan. Toisinkoista odotellessa.

 

 

– Taru –


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *