
Rääkkylä on yksi Pohjois-Karjalan muuttotappiokunnista. Vaan sielläpä ei ihan purematta niellä asioiden tilaa sellaisenaan, vaan pistetään toimeksi. Elämää tyhjiin koteihin – Rääkkylän saarten Asumisen Päivät – hanke pyrkii lisäämään kylien elinvoimaa ja alueen kehittämistä. Kaksipäiväisen (13-14.6.2026) tapahtuman toivottiin houkuttelevan maalla osa-tai kokoaikaisesti asumisesta kiinnostuneita.
Me pääsimme osallistumaan Asumisen Päiville vasta jälkimmäisenä päivänä eli sunnuntaina. Tapahtumalla oli kaksi tukikohtaa, niin sanottua Kylätoria, toinen Varpasalossa ja toinen Oravisalossa. Näiden lisäksi oli avoimet ovet kahdessatoista eri myytävänä ja vuokrattavana olevassa kiinteistössä saariston alueella. Kylätoreilla oli oheisohjelmaa ja kahviot sekä näytteilleasettajia.


Parasta olisi varmasti ollut, jos tapahtumaan olisi pystynyt osallistumaan sekä lauantaina että sunnuntaina. Tuolloin olisi voinut kumpanakin päivänä keskittyä omaan “saareensa”. Meidän hitaalla tahdillamme kerkesimme tutustua vain kolmeen kohteeseen sekä kumpaankin Kylätoriin. Kuuntelimme myös sisustusarkkitehti Marja Turkan ja Saimi Hoyerin haastattelut.


Näissä kohteissa vierailimme

Kohde nro 11: Omenapuiden alla pihabaari. Aivan ihana paikka! Pieni soma mökki, pihabaari lepohuoneineen ja sauna. Luulen, että tämä menee hyvin pian kaupaksi.


Kohde nro 10: Hypönniemen vanha Osuuskauppa. Esittelijöiden vanhemmat olivat pitäneet tässä kyläkauppaa vuoteen 1986 asti.

Kohde nro12: Pippurinmäen punamultainen pihapiiri. Sievän mökin lisäksi pihapiirissä nukkuma-aitat, sauna, huussi ja vanha navetta.

Jälkikäteen minua harmitti, kun en ollut tajunnut tätä tapahtumaa reilusti etukäteen. Tapahtuman teemaan olisi nimittäin sopinut todella hyvin myös ikäihmisten perhehoito. Tutkimusten mukaan kuulemma – usko tai älä – suurin osa suomalaisista haluaisi muuttaa maalle. Yksi maalle muuttoa helpottava asia olisi elinkeino. Perhehoito on – ja tulee tulevaisuudessa vielä enemmän olemaan – yksi hyvä (ja tarpeellinen)vaihtoehto elinkeinoksi. Maaseudulla on paljon tyhjentyneitä rakennuksia, jotka voisivat sopia hyvin perhekodeiksi. Tämän kyseisen tapahtuman kiinteistöt eivät palvelisi kuin melko pieninä perhekoteina, mutta Varpasalossa juttelimme Rääkkylän kunnan edustajan kanssa yhdestä tarkoitukseen erittäin hyvin sopivasta kiinteistöstä.
Tapahtuman jälkeen ajelimme kotiin naapurikunta ”leipäpitäjä” Liperin kautta.



Kertakaikkiaan hieno tapahtuma-idea! Ja kiva päivä. Aamupäivästä oli vielä hieman kolea ilma, mutta siitä sitten lämpeni.
-Taru-
Vastaa