Huhtikuinen reissu Tallinnaan

Olen käynyt Tallinnassa useamman kerran. Tosin edellisestä kerrasta on jo toistakymmentä vuotta ja käynnit ovat yleensä olleet koiranäyttelyreissuja, joten täytyy sanoa, että en tunne Tallinnaa ollenkaan matkakohteena. Erään toisen suunnitellun matkan peruuntuessa mietimme, että minnehän lähtisimme. Joka tapauksessa edestakaiset junaliput Helsinkiin oli jo ostettu, joten ainakin sinne oltiin jo menossa. Helsingistä Tallinnaanhan on jo paljon lyhyempi ja vaivattomampi matka kuin meiltä Pohjois-Karjalasta Helsinkiin 😊

Laivalippuja varatessa meillä oli haaveissa keväinen, aurinkoinen valoisa Tallinna, mutta ajankohdalle osuikin vähän koleampi jakso: kylmää sekä lumi-ja vesisadetta… Olimme etukäteen ajatelleet, että vuokraisimme polkupyörät ainakin yhdeksi päiväksi ja ajaisimme aina Piritaan rannalle asti. No ei toteunut ihan näin… Sään takia ja myös siksi että puoliso oli vilustunut ja puolikuntoinen.

Majoitus

Mutta joka tapauksessa eräänä huhtikuisena torstaina hyppäsimme Viking Linen kyytiin ja saavuimme koleaan Tallinnaan. Majoituimme pieni budjetti edellä suloisessa Videviku Villa Apartments-majatalossa.

Majoitus Tallinnassa

Koska majatalo sijaitsee vähän syrjässä, niin aloimmekin heti opetella Tallinnan julkisen liikenteen käyttöä. Majoituimme täällä kolme yötä. Majoitukseen ei kuulunut aamiainen, mutta huoneistossa oli todella hyvät ruuanlaittovälineet-ja mahdollisuudet. Muutenkin majoitus ylitti odotuksemme, voimme suositella lämpimästi. Syrjäinen sijaintikaan ei haitannut, kun opimme Tallinnan Matkakortin käytön. Kolmen päivän rajoittamattomat matkat Tallinnan sisällä maksoivat vain yhdeksän euroa.

Noblessner ja Telliskivi

Reissun toisena aamuna lähdimme suunnistamaan reippaina kohti trendikästä Noblessner-kaupunginosaa ja siellä vielä tarkemmin Igluparkiin. Olimme varanneet aamusaunan, mikä on käytössä kaikkina viikonpäivinä klo 8 – 12. Igluparkista voi halutessaan varata myös yksityisen saunan ja igluissa voi myös majoittua.

Iglupark sijaitsee aika karussa ympäristössä, mutta kaikki näköalat Igluista on kuitenkin merelle eikä muualle ympäristöön. Aamusaunojille on käytössä kaksi saunaa ja kaksi suihkuiglua. Meillä oli suomalaisittain ajatellen hyvä tuuri ja saimme saunoa ihan rauhassa kahdestaan. Meille itäsuomalaisille on harvemmin mahdollista päästä mereen pulikoimaan, joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja kävin pulahtamassa kolmesti saunomisen lomassa. Merenkäynti oli sen verran kova, että uida en uskaltanut, dippasin vain. Iglut ovat todella hienoja ja siistejä, ja kesäaikaan aurinkoisella säällä terassilla varmaan viihtyy mainiosti. Igluparkissa on myös ravintola, josta voi ilmeisesti halutessaan tilata juomia saunalle. Sitä jäin vain kummastelemaan, kun ainakaan aamusaunojille ei ollut erillisiä pukutiloja käytössään.

Noblessner Iglupark

Noblessner Iglupark Noblessner Iglupark

Noblessner Proto

Samalla alueella Noblessnerissa sijaitsee myös Proto Avustustehas, missä kävimme aamusaunan jälkeen kahvilassa välipalalla. Kahvilasta pystyy kätevästi seuraamaan aktiviteettialueen toimintaa. Tulimme siihen tulokseen, että tämä ei ainakaan tällä reissulla ole meidän juttumme, mutta suosittelen paikkaa ehdottomasti kaikille lasten kanssa Tallinnassa kävijöille. Kahvila on myös hyvin viihtyisä ja kauniisti sisustettu.

Vinkkinä vielä, että Noblessnerissa ihan Proton vieressä sijaitsee myös Taidekeskus Kai.

Loppupäivän vietimme Telliskiven boheemissa kaupunginosassa. Ensin kiertelimme Balti Jaama Turgilla, joka on iso kauppahalli-ja torialue. Siellä muuten riittää totisesti ostettavaa ja katseltavaa. Meilläkin vierähti siellä tovi jos toinenkin.

Telliskivi Balti Jaama Turg Telliskivi Balti Jaama Turg

Balti Jaama Turgin koluamisen jälkeen jatkoimme vaeltelua Telliskiven alueella. Henkilökohtaisena tavoitteena minulla oli bongata ja kuvata mahdollisimman monta muraalia/katutaideteosta. Ja huh, huh, kylläpä niitä riittikin 😊 Minun on ihan pakko tehdä jossain vaiheessa erillinen blogipostaus tästä katutaiteesta.

Telliskivessä kävimme myös myöhäisellä lounaalla ihanassa gluteenittomassa ravintolassa Kivi Paper Kääridissä (Kivi Paperi Sakset). Kekseliäs sisustus, herkullinen ruoka sekä nopea ja ystävällinen palvelu – suosittelen lämpimästi!

Telliskivi

Samassa rakennuksessa sijaitsee muuten valokuvataiteen museo Fotografiska – siellä kävimme vain vähän myymälässä kiertelemässä. Koko Telliskiven alue  pursuaa taidetta ja designia ja kaikkea erikoista. Alueella sijaitsee muun muassa myös hieman tavanomaisesta hotellista poikkeava konttihotelli Hektor Container.

Kadriorg

Alun perinhän olimme suunnitelleet pyöräilevämme Kadriorgiin, mutta tyydyimme kuitenkin julkisiin liikennevälineisiin. Kolmosen ratikalla pääsee ihan lähelle Kadriorgin palatsia.

Palatsissa toimii Viron ulkomaalaisen taiteen museo. Teen museosta ja sitä ympäröivästä valtavan kokoisesta Kadriorgin puistosta oman postauksen lähitulevaisuudessa. Puisto ei luonnollisestikaan ollut ihan parhaimmillaan huhtikuisessa lumisateessa mutta on varmasti todella vaikuttava kesäaikaan.

Näkemistäni Tallinnan kaupunginosista Kadriorg on ehdottomasti kaunein. Kauniita niin vanhoja kuin uudempiakin rakennuksia.

Tallinnan vanhakaupunki

Kuljeskelimme Tallinnan vanhassa kaupungissa parinakin päivänä. Tutustuimme muun muassa Hellemannin torniin ja Tanskan kuninkaan puutarhaan.

Tallinna on mielenkiintoinen ja monipuolinen kaupunki – paljon jäi nähtävää ja koettavaa myös uusille reissuille 🙂

-Taru-

P.S Tämä on vasta toinen varsinainen Matkailu-aiheinen postaukseni. Ensimmäinen Rondasta kirjoittamani löytyy täältä.